Het belang van eiwitrijk voedsel in een gebalanceerd dieet

Het belang van eiwitrijk voedsel in een gebalanceerd dieet

Bij ons in de gezondheidspraktijk merken we vaak dat mensen moeite hebben met proteïnerijke voedingsmiddelen te kiezen. Hieronder vind u een beetje uitleg en wat voorbeelden.

Inleiding:

Eiwit is een essentiële voedingsstof voor het menselijk lichaam, omdat het een cruciale rol speelt bij de groei en het herstel van weefsels. Het is ook belangrijk voor het behoud van spiermassa en kracht, en voor de ondersteuning van de algemene gezondheid en het welzijn. Niet alle voedingsmiddelen zijn echter gelijk als het gaat om het eiwitgehalte, en daarom is het belangrijk te weten welke voedingsmiddelen veel eiwitten bevatten. In dit artikel gaan we in op de belangrijkste eiwitrijke voedingsmiddelen en de voordelen van het opnemen ervan in een evenwichtige voeding.

Eiwitrijke voeding Fit On The Move WilseleLichaam:

Vlees, gevogelte en vis: Dit zijn enkele van de meest voor de hand liggende eiwitbronnen, omdat ze allemaal veel eiwitten en andere essentiële voedingsstoffen bevatten. Zo bevat een portie kipfilet van 3 ons ongeveer 27 gram eiwit, terwijl een portie zalm van 3 ons ongeveer 22 gram bevat.

Eieren: Eieren zijn een andere uitstekende bron van eiwitten: één groot ei bevat ongeveer 6 gram eiwit. Ze zijn ook een goede bron van andere essentiële voedingsstoffen, zoals vitamine A en D, en choline.


Zuivelproducten: Zuivelproducten, zoals melk, yoghurt en kaas, zijn ook hoog in eiwitten. Bijvoorbeeld, een kopje melk bevat ongeveer 8 gram eiwit, terwijl een kopje Griekse yoghurt ongeveer 18 gram bevat.

Proteïnerijke voedingsmiddelen Fit On The Move Wilsele


Peulvruchten: Peulvruchten, zoals bonen, linzen en erwten, zijn ook hoog in eiwitten. Bijvoorbeeld, een kopje gekookte zwarte bonen bevat ongeveer 15 gram eiwit, terwijl een kopje gekookte linzen ongeveer 18 gram bevat.


Noten en zaden: Noten en zaden zijn ook goede eiwitbronnen, waarbij amandelen bijvoorbeeld ongeveer 6 gram eiwit per ons bevatten, en pompoenpitten ongeveer 5 gram per ons.


Conclusie voor het belang van eiwitrijk voedsel:

Het opnemen van eiwitrijk voedsel in een evenwichtige voeding is essentieel voor het behoud van een goede gezondheid en de ondersteuning van het algehele welzijn. Vlees, gevogelte, vis, eieren, zuivelproducten, peulvruchten, noten en zaden zijn allemaal uitstekende eiwitbronnen en moeten worden opgenomen in een gezond dieet. Bovendien is het belangrijk om een verscheidenheid aan eiwitbronnen te consumeren om ervoor te zorgen dat u alle essentiële aminozuren binnenkrijgt die uw lichaam nodig heeft. Het is ook belangrijk op te merken dat het belangrijk is de eiwitinname in evenwicht te brengen met andere macro- en micronutriënten en rekening te houden met individuele dieetbeperkingen en levensstijl.
Hebt u hier meer vragen over  kom gerust eens langs in de praktijk te Wilsele.

Wij helpen mensen verder via Personal Training, Kinesitherapie, Dietiek en Psychologische begeleiding.

Wil je nog meer info over voeding kijk gerust eens op de site van Dietist pieter.



Referenties:

USDA. (n.d.). National Nutrient Database for Standard Reference Release 28. Opgehaald van https://ndb.nal.usda.gov/

National Academies of Sciences, Engineering, and Medicine. (2017). Dietary Reference Intakes: The Essential Guide to Nutrient Requirements. National Academies Press.


Het belang van eiwitrijk voedsel in een gebalanceerd dieet
menu

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x